Orlando Cruz – vill göra skillnad

130409OCruz

Att som första manliga boxare komma ut i offentligheten som homosexuell gav honom rubriker under 2012. The Guardian har gjort en väldigt bra artikel om och med honom.

Orlando säger i denna intervju att han lyckats bra som boxare, att han bara förlorat två av sina 21 matcher. ”Jag vann alla dom andra matcherna men har levt med det här inom mig. Jag ville få det ur mig så att jag kunde få ro i mig själv.”

Att komma ut som homosexuell i Puerto Rico är inte det lättaste. ”Människor har dött på grund av det här” säger han. ”Jag är stolt över att vara Puertorican lika väl som jag är stolt över att vara bög.” Men han berättar också att det finns två vägar i det här ämnet som kan leda till döden. Män som inte orkar leva med att inte bli accepterade och tar sitt liv samt hatbrotten. En av hans vänner blev mördad vid ett hatbrott. ”Jag var mycket arg under en tid då homofobin tog hans liv på ett väldigt våldsamt sätt. Jag var också arg för att jag gick och bar på min egen hemlighet. Nu vill jag vara en kraft som skapar förändring.”

Läs hela intervjun på The Guardian.

Kommentera

